28. marts 2023

Hvad er de skjulte menneskelige omkostninger ved klimaforandringer?

Teknologi

Ekstreme vejrforhold har negative konsekvenser for, hvordan mennesker opfører sig på nettet – og hvordan de sover om natten. Det beskriver postdoc Kelton Minor i det seneste CPH Tech Policy Brief.

Foto af skilt fra klimademonstration
Klimakrisen har konsekvenser for både vores søvn og opførsel på nettet. Det viser ny forskning, som bliver foldet ud i seneste udgave af CPH Tech Policy Brief.

Når vejret bliver ekstremt, stiger andelen af negative indlæg på sociale medier samtidig med, at indlæg med positive følelser falder. Det konkluderer postdoc ved Columbia University Kelton Minor på baggrund af forskning baseret på 8 milliarder indlæg fra sociale medier fra 190 lande.

De stigende nattemperaturer skader også menneskers søvn, viser studiet, der også har indhentet 10 milliarder målinger af søvn på minutniveau fra 68 lande. Og denne skjulte effekt af varme er ikke ligeligt fordelt: ældre, indbyggere i lavindkomstlande, kvinder, personer, der allerede bor i varmere klimaer og fremtidige generationer påvirkes uforholdsmæssigt meget.

Disse indsigter om søvn, klimaforandringer og online adfærd bygger på to nye forskningsstudier ledet af Kelton Minor, tidligere Ph.d.-studerende på SODAS og nu postdoc ved Columbia Universitys Data Science Institute (NYC).

Læs den fulde beskrivelse i CPH Tech Policy Brief #3, der netop er udkommet. CPH Tech Policy Brief udkommer fire gange om året i forbindelse med møder i netværket CPH Tech Policy Committee. CPH Tech Policy Brief giver nye indsigter om udfordringer, der kalder på teknologipolitisk handling, og kommer med anbefalinger til lovgivning og regulering baseret på disse forskningsindsigter.

CPH Tech Policy Committee er et samarbejde mellem SODAS, Institut for Statskundskab og Crown Princess Mary Center. Læs mere om komitéen her.