9. januar 2023

Forskningsprojekt om ukrainske flygtninge støttet af Mary Centret får bevilling fra Carlsbergfondet

Bevilling

Et forskningsprojekt om ukrainske flygtninges mentale helbred, som MaryCentret har støttet med straksmidler, har nu fået bevilling til at udvide dataindsamlingen. Målet er at forbedre vilkårene for ukrainske flygtninge i Danmark.

Foto af ukrainsk kvinde på flugt
Ukrainske flygtninge kan være mere traumatiserede end hidtil troet, viser ny stikprøve. Her er det en ukrainsk kvinde på flugt i Moldova. Foto: UN Women

En stor del af de flygtninge, der er kommet til Danmark fra Ukraine, er påvirket mentalt af de voldsomme traumatiske oplevelser, de har været igennem. En del af dem rapporterer om så store traumer, at de vil have brug for behandling.

Men samtidig har størstedelen af ukrainerne en evne og vilje til at komme i arbejde og bidrage til det danske samfund - også selvom sproget er en barriere og de jobs, de ansættes i, sjældent matcher deres kompetencer.

Det viser en stikprøve-undersøgelse på 500 ukrainske flygtninge fra et pilotprojekt fra Institut for Psykologi på det Samfundsvidenskabelige Fakultet, ledet af lektor Karen-Inge Karstoft. MaryCentret støttede projektet med midler i 2022. Og resultaterne på baggrund af knap 100 besvarelser er nu så lovende, at Carlsbergfondet har bevilget 1.285.000 kr. til at udvide dataindsamlingen.

Målet er at kunne indhente data fra alle voksne ukrainske flygtninge, der er ankommet til Danmark efter Ruslands invasion af Ukraine og følge dem over tid. Med den viden kan projektet bidrage med vigtig viden om flygtninges mentale helbred. En viden der stort set er ikke-eksisterende i dag.

En stor del af de ukrainske flygtninge vil gerne blive i Danmark, og det har overrasket forskerne bag undersøgelsen, fortæller projektlederen Sofie Valentin Weiskopf:

”Der tale om mennesker, hvor 2/3 af de adspurgte er kommet i arbejde og ønsker at skabe en tilværelse for dem selv og deres børn i Danmark. Vi kan også se, at tendensen er, at den gruppe der ønsker at blive i Danmark, i langt højere grad har mistet familiemedlemmer og nære venner, end dem der ønsker at rejse hjem, når det er muligt.”

Støtte fra MaryCentret

I april 2022 blev forskere ved Humaniora, Jura, Teologi og Samfundsvidenskab inviteret til at søge om midler til mindre projekter med fokus på aktualitet og samfundsmæssig relevans. Her blev ukraine-projektet udvalgt som det første til at modtage straksmidler.

Midlerne fra MaryCentret betød, at de kunne udtrække 500 ukrainske flygtninge til en spørgeskemaundersøgelse, som er gennemført over e-boks. På trods af et forholdsmæssigt lille beløb har støtten ifølge Sofie Valentin Weiskopf været vigtig for, at projektet nu kan fortsætte:

”Støtten har været fuldstændig afgørende for, at vi har kunne argumentere for projektets relevans og vise, at det er muligt at indsamle data via e-boks. Dermed har det været helt afgørende for at kunne opnå yderligere finansiering.”

Målet med forskningsprojektet er over tid at afdække, hvilke potentielt traumatiske oplevelser, de ukrainske flygtninge har med sig, hvordan mødet med det danske samfund er for dem, og hvordan disse ting tilsammen er af betydning for deres mentale helbred og livet i Danmark. Med den viden vil man kunne pege på tiltag, der kan være med til at forbedre vilkårene for trivsel i gruppen af ukrainske flygtninge.

Læs mere om MaryCentrets start- og straksmidler