21. februar 2023

MaryCentret går til filmen og indgår samarbejde med CPH:DOX

SAMFUNDSDEBAT

Vi skal have mere viden ind i aktuelle samfundsdebatter. Derfor indgår MaryCentret et nyt samarbejde med CPH:DOX om foreløbig to film på årets festival med Copenhagen Center for Social Data Science som medarrangør på en af filmene.

Foto af olieproduktion fra filmen The Oil Machine
The Oil Machine sætter fokus på oliens samfundsbetydning. Efter filmen uddyber forskellige aktører oliens betydning i en dansk kontekst. Foto: Pressefoto

Universitetet rummer så meget viden, som ikke altid finder sin vej til de aktuelle debatter i samfundet. Derfor har Mary Centret i samarbejde med CPH:DOX arrangeret to events til årets festival. Samarbejdet ligger fuldstændig i tråd med centrets formål, forklarer centerleder Simon Kjær Hansen:

”Vi vil gerne bidrage til, at mere viden flyder ud i samfundet og beriger den offentlige samtale. Vores mission er at være med til at producere viden, der kan skabe samfundsforandringer – og det kan sagtens starte med at man ser en film på en festival og bliver lidt klogere.”

Vores mission er at være med til at producere viden, der kan skabe samfundsforandringer – og det kan sagtens starte med, at man ser en film på en festival og bliver lidt klogere.

Simon Kjær Hansen

Olie og teknologi

CPH:DOX fejrer i år 20 års jubilæum og vender i den anledning blikket udad mod samfundet. Fokus for festivalen er et todelt filmprogram, der undersøger, hvordan både fortiden og fremtiden spiller en afgørende rolle i vores samtid.
De to filmvisninger, som MaryCentret har været med til at arrangere, har fokus på henholdsvis klima og digital teknologi, to af de emner, centret har fokus på i det daglige arbejde.

I filmen The Oil Machine bliver der sat fokus på olien og hvilken rolle den udskældte energiform spiller for vores samfund. Dokumentarist Emma Davie undersøger den kampplads, olien repræsenterer og trækker de historiske linjer op i den store fortælling om nordsøolien, som er tæt vævet sammen med den danske velfærdsstat gennem årtier. I den efterfølgende samtale kan man møde Lise Tjørring, postdoc ved Center for Applied Ecological Thinking fra Københavns Universitet m.fl. til en diskussion om oliens fortid, nutid og fremtid. Filmen vises 21. marts i Cinemateket.

I filmen The Youtube Effect kaster dokumentaristen Alex Winter et blik på YouTube og på hvordan internettet i det hele taget har ændret vores måde at leve og tænke på, siden videoplatformen blev lanceret. Efter filmen debatterer vi massemediets indflydelse, algoritmernes magt og sammenhængen mellem politik, teknologi og digital kultur. På scenen er rådgiver hos Cybernauterne Maia Kahlke Lorentzen og Sune Lehmann Jørgensen, professor i social datavidenskab på Copenhagen Center for Social Data Science (SODAS). Samtalen modereres af Marie Louise Gørvild, medlem af Medienævnet, partner i CPH Tech Policy Committee og tidl. direktør for Techfestival. Filmen vises 23. marts i Empire Bio.