H.M. Dronning Mary besøger Københavns Universitet
Den 9. september besøgte H.M. Dronning Mary Det Samfundsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet efter invitation fra fakultetet og Dronning Marys Center. Her deltog hun i en forelæsning og mødte studerende og forskere.

”Hvem kommer?” lød det fra nysgerrige studerende, da pressen begyndte at stille op ved H.M. Dronningen Marys besøg på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet i går.
Formålet med besøget var blandt andet en drøftelse af, hvordan Det Samfundsvidenskabelige Fakultet gennem forskning, uddannelse og samarbejde med aktører i praksis bidrager til at fremme velfærdsinnovation på tværs af samfundssektorer.
Prodekan for uddannelse, Signe Vangkilde, og centerleder i Dronning Marys Center, Simon Kjær Hansen, bød sammen med de to studerende, Katrine Biune og Amanda Osmann, velkommen ved indgangen til campus, der har hjemme i det gamle kommunehospital på Øster Farimagsgade.
Herefter mødte H.M. Dronning Mary repræsentanter for studentercafeen HippoCampus, der har til formål at styrke sociale relationer på campus. Her fortalte de studerende, hvordan de selv har stablet cafeen på benene for at have et sted at samles efter undervisningen.
H.M. Dronning Mary lyttede interesseret og spurgte ind undervejs. De studerende kunne fortælle, at cafeen drives af godt 30 frivillige og har fokus på inklusion, nærvær og samvær.
I cafeen fulgte en let frokost, hvorunder lektor og antropolog Simon Lex sammen med en gruppe studerende fortalte om et forskningsprojekt, der er skabt i samarbejde mellem forskere, studerende og lokale aktører i Lemvig Kommune.
Projektet er et eksempel på, hvordan man på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet arbejder med velfærdsinnovation.
Forelæsning og velfærdsinnovation
Under besøget deltog Hendes Majestæt i en forelæsning om sociale relationers betydning for mental trivsel. Tilstede i forelæsningssalen var omkring 300 førsteårsstuderende på psykologiuddannelsen.
Professor i psykologi Thomas Morton, kom under forelæsningen blandt andet ind på andre menneskers betydning for psykologisk, følelsesmæssig og fysisk sundhed.
Prodekan for uddannelse, Signe Vangkilde, fortalte på en gåtur rundt på campus om fakultetets arbejde med at fremme velfærdsinnovation gennem forskning og uddannelse.
”Vi arbejder ikke med forskning og uddannelse som to separate ting. Vi ser det som afgørende at gøre uddannelser forskningsbaserede. Det vil blandt andet sige, at de studerende undervejs er viden- og forandringsagenter, der også bidrager til den forskning, der bliver lavet, og bringer deres viden i spil i samarbejde med den omkringliggende verden,” sagde Signe Vangkilde, Prodekan for Uddannelse på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.
I forskningsinformeret velfærdsinnovation arbejder forskere og praktikere sammen om at udvikle velfærdsydelser. Samarbejdet bygger på praktisk erfaring og den nyeste forskning fra flere fagområder, så innovationen kan tænkes systemisk og på tværs af de siloer, der ofte opdeler velfærdssektoren.
Besøget var arrangeret af Dronning Marys Center på Københavns Universitet. Siden opstarten i 2022 har centret på Københavns Universitet haft fokus på at fremme partnerskaber mellem forskning og praksis for at finde innovative løsninger på samfundets sociale udfordringer.
H.M. Dronning Mary sidder i centrets advisory committee.