20. marts 2024

Crown Princess Mary Center får nyt navn

NYT NAVN

I forbindelse med tronskiftet skifter Crown Princess Mary Center navn til Dronning Marys Center. Skiftet markerer det fortsatte samarbejde mellem H.M. Dronning Mary og Københavns Universitet om at skabe forandring gennem partnerskaber mellem forskning og praksis.

H.M. Dronning Mary på besøg i Dronninge Mary centret
I forbindelse med navneskiftet fik centret besøg af H.M. Dronning Mary, der fik en update på centrets arbejde og forretningplan. Foto: Mette Frandsen.

Fra i dag hedder videnscentret på Købehavns Universitet Dronning Marys Center.

Det nye navn og fortsatte samarbejde blev på dagen for navneskiftet markeret med besøg af H.M. Dronning Mary, hvor Rektor Henrik C. Wegener og dekanerne i centrets styregruppe bød velkommen til en samtale med centrets medarbejdere og nogle af de forskere, centret samarbejder med.

Samtalen handlede blandt andet om centrale forskningsindsigter og partnerskabsmuligheder inden for digitalisering og grøn omstilling, som er nogle af de temaer, Dronning Marys Center fokuserer på i sit arbejde.

Viden. Partnerskaber. Forandring.

Dronning Marys Center blev etableret den 2. februar 2022 i anledning H.M. Dronning Marys 50-års fødselsdag. Centrets formål er at skabe partnerskaber mellem forskning og praksis og samskabe viden, som kan bidrage til positive samfundsforandringer.

Centrets programmer inkluderer bl.a. et ’policy fellowship’, hvor ledere fra offentlige, private og civilsamfundsorganisationer over 8-10 måneder tilknyttes Københavns Universitet og gennem netværksmøder og 1:1 samtaler med forskere kan søge ny viden og inspiration til konkrete arbejdsmæssige udfordringer.

Dronnings Marys Center støtter også nye vidensprojekter, hvor tværfaglige forskningsteams i tæt samarbejde med organisationer i universitetets omverden udforsker aktuelle problemstillinger om fx borgernes engagement i den grønne omstilling eller tryghed i hjemmet.

Centrets aktiviteter er blandt andet finansieret med en donation på 25 mio. kroner fra den filantropiske forening Realdania.

H.M. Dronning Mary vil fortsat være en del af centrets Advisory Committee, der rådgiver centret om udviklings- og partnerskabsmuligheder.