16. august 2023

Her er de 5 forskningsprojekter, der modtager startmidler fra Mary Centret i år

STARTMIDLER

Fem nystartede projekter med fokus på praksis, impact og policy er blevet udvalgt som modtagere af dette års startmidler fra Crown Princess Mary Center.

Foto af kvinde, der planter blomst
Crown Princess Mary Center har udvalgt fem projekter, der modtager startmidler på op til 200.000 kr. Foto: Mette Frandsen

Hvordan kan Danmark udøve klimapolitisk lederskab i lyset af den serie af politiske udfordringer Europa står overfor? Og hvor udbredt er brugen af delte digitale enheder i hjemmet til psykisk vold og chikane?

Sådan lyder spørgsmålene i nogle af de fem stærke forskningsprojekter, som Mary Centret har udvalgt som modtagere af startmidler.

De fem projekter adresserer alle aktuelle politiske og samfundsmæssige problemstillinger og udføres i samarbejde med aktører udenfor universitet.

Centerleder Simon Kjær er imponeret over, hvor mange gode ansøgninger, Mary Centret har modtaget – og de fem, der er udvalgt, er alle projekter, der kan være med til at løse nogle af de store og svære udfordringer, vi står overfor.

”Vi er så glade for at kunne støtte de her fem projekter, der alle har det til fælles, at de har stærke partnerskaber med relevante aktører og stort potentiale til at komme med nye bud på svære problemer.”

Crown Princess Mary Center tilbyder ud over den økonomiske støtte at bidrage til projektudviklingen med udgangspunkt i centrets erfaringer inden for opbygning af forskning-praksis samarbejder og fundraising.

Responding to heatwaves in displacement contexts
Hovedansøger: John Rand, professor ved Institut for Økonomi

Ekstreme vejrfænomener som hedebølger er allerede et stort problem for udsatte befolkningsgrupper rundt omkring i verden. Formålet med dette projektet er at undersøge, hvordan hedebølger påvirker danske organisationers humanitære arbejde. Og komme med bud på, hvordan organisationer bedre kan hjælpe de mennesker, der bliver fordrevet fra deres hjem. Emner relateret til klimaflygtninge er blevet fremhævet i den seneste World Development Report som helt centralt for udviklingsarbejde. Katastroferelaterede klimaflygtninge ses som et af denne tids mest relevante dilemmaer, som den internationale migrationsdebat står overfor.

Digital vold i hjemmet - en undersøgelse af udbredelsen af brugen af delte digitale enheder til psykisk vold og chikane
Hovedansøger: Kristin Veel, lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab

Formålet med projektet er at indsamle data, der kan øge vores viden om omfanget og karakteren af "digital vold i hjemmet" og etablere en interdiciplinær begrebsudvikling af fænomenet på tværs af kulturvidenskab, jura, interaktionsdesign, etik og praksis som vil kunne styrke indsatsen på området ude på krisecentrene i form af at opkvalificere medarbejderne på krisecentre. På sigt ønsker projektet at bidrage til udviklingen af et modul om digital vold i certificeringsuddannelse af medarbejdere på krisecentre, etablere et datagrundlag for fortsat forskning på området, og skabe øget opmærksomhed om problemet i samfundet.

Finansiel ungdomskultur
Hovedansøger: Jacob Ørmen, adjunkt ved Institut for Kommunikation

I løbet af de seneste år har pengespil og finansielle platforme opnået stor popularitet blandt unge danskere. Samtidig er der sket en stigning på landets behandlingscentre i henvendelser omkring problematisk økonomisk adfærd og ludomani. Derfor er det nødvendigt at få undersøgt i hvor høj grad, og hvordan højrisikable investeringer og pengespil er en del af unges dagligdag og mediebrug. For at få et indblik i det undersøger projektet de roller digitale platforme, finansielle influencers og sociale netværk spiller for de unges praksisser omkring økonomi igennem fokusgrupper med teenagere og unge voksne.

WINDMED: Enhancing the Policy Framework for Offshore Wind Energy in the Mediterranean
Hovedansøger: Alessandro Monti, adjunkt i energiret og bæredygtighed ved Centre for International Law and Governance (CILG)

WINDMED-projektet vil undersøge og tackle politiske udfordringer ved udviklingen af havvindenergi i Middelhavet. Ved at drage nytte af samarbejdet med danske og udenlandske interessenter fra både den offentlige og private sektor er målet at levere relevante og anvendelige politiske anbefalinger. Vi vil gennemføre et pilot-casestudie i Italien med støtte fra Den Danske Ambassade i Italien og den Italienske Ambassade i Danmark. Gennem en tværfaglig og multi-interessent tilgang vil WINDMED kaste lys over de centrale juridiske, politiske og samfundsmæssige faktorer, der påvirker etableringen af havvindmølleparker og foreslå politiske indgreb, der kan facilitete udvidelsen af kapaciteten for produktion af havvindenergi.

POLYPOL: Klimapolitisk lederskab under en europæisk polykrise
Hovedansøger: Ole Wæver, professor i international politik ved Institut for Statskundskab og leder af Centre for Resolution of International Conflicts (CRIC)

POLYPOL vil gennemføre en undersøgelse af, hvordan Danmark kan udøve klimapolitisk lederskab i lyset af den serie af politiske udfordringer Europa står overfor, der under et betegnes som en polykrise. Gennem et partnerskab med Udenrigsministeriet skal analysen indgå i strategiarbejdet op til Danmarks EU-formandskab i 2025. Projektet udføres i tæt samarbejde mellem forskere fra SAMF, JUR og HUM, og praktikere fra Udenrigsministeriets kontor for Grønt Diplomati og Klima samt Tænketanken Europa.