8. november 2023

Nyt initiativ skal sikre Danmark en stærkere stemme i det globale tech-landskab

TECH POLICY

Den globale teknologiudvikling har fart på, og Danmark er nødt til at spille en større rolle for ikke at blive hægtet af. Den rolle vil et nyt initiativ styrke ved at samle tech-aktører i København til to dages diskussioner og samtaler om tech policy.

Tech Policy Days logo
Tech Policy Days 16 til 17 november

Tech Policy Days er et nyt initiativ, der samler danske og udenlandske forskere, beslutningstagere fra virksomheder, civilsamfund og det politiske liv for at styrke Danmarks stemme i den globale teknologiudvikling.

Bag initiativet står SODAS, Institut for Statskundskab, Crown Princess Mary Center, Danske Tech Startups, Dansk Industri og Industriens Fond – og sammen stiller de den 16. og 17. november skarpt på spørgsmål om digital suverænitet og geopolitisk konkurrence, cyber-sikkerhed og dataetik, og hvordan vi i Danmark sikrer, at fremtidens tech-talenter får de rigtige færdigheder.

Netop målet om at styrke danske virksomheders kompetencer og manøvremuligheder i den globale tech-udvikling er en af årsagerne til, at Industriens Fond har valgt at støtte det nye initiativ, forklarer programchef Malene Stidsen fra Industriens Fond:

”Vi skal have maksimal gevinst ud af teknologier, der gavner erhvervsliv og samfund, men vi skal også sikre, at vi som land kan påvirke tech-udviklingen i den retning, vi ønsker – for eksempel på områder som cybersikkerhed, dataetik, ansvarlige algoritmer og kunstig intelligens. Tech Policy Days samler relevante aktører – også fra udlandet – for at drøfte de muligheder og udfordringer som teknologiudviklingen indeholder. Ambitionen er, at de sammen skaber nogle idéer og konkrete tiltag, der kan stille Danmark og dansk erhvervsliv bedre inden for hele tech-dagsordenen.”

Hun håber, at Tech Policy Days på sigt kan gøre teknologitunge danske virksomheder, der bygger på sunde og ansvarlige forretningsmodeller, endnu mere populære på det globale marked. Samtidig med at Danmark bliver en magnet for udenlandske tech-talenter, der gerne vil arbejde i virksomheder, der har et godt etisk kompas, og som dermed kan være med til at løfte kompetenceniveauet i dansk erhvervsliv.

Forskningsbaseret viden

Ofte foregår debatter om dansk teknologiudvikling og -politik uden direkte inddragelse af den seneste danske og internationale top-forskning på området. Og det er et problem, som professor i Statskundskab og SODAS (Centre for Social Data Science) ved Københavns Universitet, Rebecca Adler-Nissen, håber at kunne imødekomme med Tech Policy Days.
“Vi undersøger mange af de udfordringer, som virksomheder, civilsamfund og det offentlige kæmper med, fra geopolitisk tech-rivalisering, brug af kunstig intelligens til beslutninger og bias i algoritmer. Det er ambitionen, at de seneste forskningsindsigter kommer ud til mange flere.”

Med Tech Policy Days håber hun og de andre partnere, at de kan bringe danske og internationale tech-forskningsmiljøer sammen med beslutningstagere fra praksis. Små- og mellemstore virksomheder får nem og hurtig adgang til den nyeste forskningsvaliderede viden inden for den omskiftelige tech-dagsorden – i et sprog som er til at forstå og handle på.

Behov for at få alle perspektiver i spil

De forandringer, der kommer med den globale tech-udvikling udvikling og den geopolitiske situation, vi er i, er så store, at de påvirker både store og små virksomheder og vores samfund helt grundlæggende.

Derfor er det afgørende, at vi samler førende danske og internationale forskere, danske SMV’er, startups, offentlige og globale aktører i samme rum til en samtale uden filter. Esben Gadsbøll, medstifter og formand for Danish Tech Startups, uddyber:

”Tech Policy Days er vigtigt, fordi det bringer forskellige aktører sammen og sætter fokus på ting, vi kun kan løse i fællesskab.”

Styrken ved initiativet er netop, at både de store og små virksomheder er repræsenteret. Og hos Dansk Industri ser de især frem til at sætte fokus på den globale arena, som danske virksomheder spiller på:

”EU står midt i en ny geopolitisk situation, og digital suverænitet er blevet noget, som står højt på EU-agendaen. På Tech Policy Days sætter vi bl.a. spot på virksomhedernes rolle i en verden, hvor det ikke kun er den teknologiske udvikling, der går hurtigt, men også udviklingen af regulering på det digitale område, som eksploderer. Derfor går vi sammen – virksomheder, forskningsverdenen, eksperter på EU-området – for i fællesskab at blive klogere på udviklingen og for at sætte fokus på de udfordringer der opstår for SMV’erne,” siger Andreas Holbak Espersen, Digitaliseringspolitisk chef, DI

Tech Policy Days er åbent for alle og foregår forskellige steder i København.

På talerstolen kan man blandt andet møde Marie Bjerre (V), Digitaliseringsminister og minister for ligestilling, Anne Marie Engtoft Meldgaard, den danske tech-ambassadør, og ledende internationale forskere som Abraham Newman, professor ved Georgetown University og Alicia Wanless, fra ’Carnegie Endowment for International Peace.’

Det fulde program for Tech Policy Days kan tilgåes her