7. marts 2023

Hvordan forener man god dokumentation og god omsorg på plejehjem?

DOKUMENTATION

Et af de forskningsprojekter, som Mary Centret har støttet med startmidler, skal undersøge dokumentation og omsorg på plejehjem. Projektet er så lovende, at det takket være Københavns Kommune og Innovationsfonden er blevet til et samarbejde om en erhvervs-ph.d.

Tegning af kagebord med tablet på bordet
Dokumentation rykker helt ind i de ældres private hjem, når det foregår digitalt. Tegning af Mie Winther Christensen

Dokumentation på ældreområdet er endnu engang blevet aktuelt. I det nye regeringsgrundlag lyder det, at medarbejderne hellere skal bruge tid på at spille kort med de ældre end at dokumentere. Men selvom det lyder simpelt, er dokumentation på ældreområdet langt mere komplekst at forandre. For dokumentationen er også afgørende for, at man kan sikre, at ældre både får den rette sundheds – og omsorgsfaglige indsats, de har krav på.

Derfor er der brug for nye perspektiver på området – og det er baggrunden for, at Københavns Kommune er gået ind i et samarbejde med Innovationsfonden om et nye forskningsprojekt. De næste tre år skal en erhvervs-ph.d. undersøge hverdagen på tre plejehjem i Københavns Kommune for at udforske, hvordan dokumentation bliver til og påvirker både medarbejdere, de ældre og de pårørende.

Støttet af MaryCentret

Projektet startede som et pilotprojekt, som MaryCentret støttede i 2021 med startmidler. Midlerne betød blandt andet, at antropologen Mie Winther Christensen blev ansat som videnskabelig assistent og kunne lave feltarbejde på et enkelt plejehjem i Frederikshavn Kommune. De undersøgelser blev afgørende for det nu påbegyndte samarbejde med Københavns Kommune og bevillingen fra Innovationsfonden.

Mie Winther Christensen skal lave feltarbejde på tre forskellige plejehjem og håber, at projektet kan være med til at finde nogle nye svar på, hvordan man kan gentænke dokumentation:

”Vi håber, at vi kan bidrage til, at plejepersonalet oplever større kvalitet og sammenhæng i omsorgsarbejde og dokumentationsarbejde. Jeg forventer ikke, at vi får udviklet ny teknologi, men at vi kan opsætte principper og anbefalinger til, hvordan god dokumentation kan gøres bedre i dag og inspirere andre indsatser i resten af landet.”

For Københavns Kommune er den antropologiske metode en ny måde at undersøge dokumentationsopgaven på plejehjem. Og det var netop en af årsagerne til, at de sagde ja til samarbejdet, forklarer Lone Petersen, der er leder i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune:

"I projektet er der særligt fokus på den plejeomsorgsfaglige del. Omsorg er generelt svært at dokumentere, fordi det handler om den måde, medarbejderne agerer sammen med borgerne. Vi så derfor nogle muligheder i at blive klogere i det her projekt.”

Lone Petersen, Københavns Kommune

Projektet er netop gået i gang og løber frem til februar 2026. Innovationsfonden har støttet projektet med i alt 1.2 mio. kroner. Da vejleder for projektet Nete Schwennesen pr 1. marts 2022 blev ansat i et professorat på Roskilde Universitet, Institut for Mennesker og Teknologi, flytter projektet med Nete Schwennesen - men der vil fortsat være et samarbejde mellem projektgruppen på Københavns Universitet og MaryCentret.