2. september 2024

Nyt projekt vil bygge bro mellem forskning og politikudvikling

Politikudvikling

I efteråret sætter Dronning Marys Center gang i et nyt initiativ, der skal styrke broen mellem forskning og det politiske system med sigte på at forbedre mulighederne for at lave forskningsinformeret politikudvikling.

Projektgruppen arbejder på projektet
Hvordan er den videnskabelige rådgivning organiseret? Er et af de spørgsmål, projektet arbejder med.

”Projektet handler først og fremmest om at forsøge at forstå, hvorvidt og på hvilke måder man i den danske administration bruger forskning og viden. Hvordan tilgår man viden? Hvilket formater bruger regering og politikere til at finde og tilgå forskere og forskning? Hvordan er den videnskabelige rådgivning organiseret?”

Det forklarer David Budtz Pedersen, der er professor og forskningsleder ved Aalborg Universitet, og tilknyttet som rådgiver ved MaryCentret.

Projektet vil blandt andet undersøge, hvordan forskning bruges til at udvikle ny politik og til at kvalificere eksisterende beslutninger og beslutningsgrundlag.

”Vi ser primært på embedsapparatet, navnlig ministerier og styrelser, men er også interesserede i at interviewe en række folketingspolitikere for at kortlægge, hvordan de bruger og tilgår viden og forskning,” siger han.

Ideen er at blive klogere på, hvordan nogle af de komplekse problemstillinger i samfundet håndteres, og hvordan man søger viden og ekspertise, når det kommer til at løse og håndtere store samfundsudfordringer.

”Det kan være problemstillinger som digitalisering, trivsel, grøn omstilling og kunstig intelligens”, uddyber David Budtz Pedersen og tilføjer:

”Vi vil undersøge, hvor i lovgivningsprocessen, men også i politikudviklingsprocessen, at man konsulterer forskere og lader sig rådgive og informere af den viden, som vi har på universiteterne, men som også er til stede i sektorforskningsinstitutioner og andre rådgivende forskningsinstitutter i det danske landskab.”