11. oktober 2022

Viden der skaber forandring: Særudgave af Økonomi og Politik

Ny udgivelse

MaryCentret har redigeret en særudgave af temanummeret Økonomi og Politik, der har fokus på, hvordan man sikrer, at viden skaber reel forandring.

GIF af temanummeret Økonomi og Politik

Der bliver produceret masser af forskning, som ikke nødvendigvis fører til handling. Så hvad skal der til for at viden rent faktisk fører til forandring? Det spørgsmål har MaryCentret inviteret forskere, studerende og beslutningstagere fra offentlige, private og civilsamfundsinstitutioner til at svare på i det nyudgivede temanummer, Økonomi og Politik, som vi har fået lov at redigere.

Temanummeret af Økonomi & Politik, et samfundsvidenskabeligt tidsskrift, der udkommer fire gange årligt på Djøf Forlag, berører nutidens store udfordringer som den grønne omstilling, sikkerhedspolitik og den stigende digitalisering. Alle artikler forsøger at give et svar på, hvordan svære problemstillinger kan tilgås på nye måder gennem partnerskaber på tværs af universiteter, offentlige, private og civilsamfundsinstitutioner.

Opskriften på det gode samarbejde

Forskning kan udføres på mange måder, og der er i Danmark og udlandet talrige eksempler på projekter, som tilstræber en tættere sammenhæng mellem videnskab og praksis. I alle led af processen fra en forskningsidé formuleres, problemet defineres, dataindsamlingen igangsættes og analyseres og frem til, at resultaterne formidles, findes der forskere og praktikere, som har gjort værdifulde erfaringer med at udfordre grænserne mellem universitet og omverden.

De har f.eks. arbejdet med særlige metoder, processer eller formidlingsformer, som bringer forskningsbaseret viden ind i tværfaglige og tværsektorielle samarbejder, hvor målet er at inspirere til nye løsninger på konkrete problemer.

Det er blandt andet nogle af de eksempler og erfaringer, beskrevet af nogle af de forskere og praktikere, der har været involveret i arbejdet, som dette temanummer sætter spot på.

Indhold til nye målgrupper

Vi har valgt at inddrage flere og kortere artikelformater og en kombination af interviews, kronikker, artikler og fagfællebedømte forskningsbidrag. Håbet er, at tidskriftet på den måde vil appellere bredt til alle, som er nysgerrige på, hvordan forskning og videnspartnerskaber kan blive en endnu mere central medspiller i arbejdet med tidens svære samfundsspørgsmål.

Temanummeret er opdelt i tre forskellige dele. I den første del er der fokus på erfaringer med forskning-praksis-samarbejder, hvor eksempelvis professor David Budtz Pedersen fra Aalborg Universitet og Ulrik Gensby, seniorforsker ved Center for Arbejdsliv, har skrevet en artikel om, hvordan vidensudveksling kan struktures og organiseres i praksis.

I den anden del tager vi fat i en række af tidens store udfordringer for at belyse, hvordan forskningsbaseret viden kan bruges i praksis til at løse samfundsproblemer. Her er eksempelvis et interview med professor Rebecca Adler-Nissen om, hvordan forskning kan fremme den teknologiske debat.

I tredje og sidste del sætter vi fokus på forskellige partnerskabsmodeller, som fremmer praksisnær viden og innovation. Her er eksempelvis en artikel om Velux Fondens HUMPraxis-program, hvor programchef Henrik Tronier giver en række anbefalinger til det gode samarbejde mellem forskning og praksis.

Læs hele temanummeret her