FAQ

Ofte stillede spørgsmål og svar

Her finder du svar på ofte stillede spørgsmål.

 

Ja, kommuner er meget velkomne til at ansøge. Det er ligeligt åbent for alle at søge om at være en del af Impact Lab 2.0.

 

 

Ja, virksomheder er meget velkomne til at ansøge. Det er ligeligt åbent for alle at søge om at være en del af Impact Lab 2.0. Vi pointerer dog at laboratoriet ikke varetager private kommercielle interesser.

 

 

Ja, det må man godt. Man vil formentlig kvalificere dig som praktiker, eftersom man skal være knyttet til et universitet for at være forsker.

 

 

Praktikere er bredt defineret som alle der ikke er forskere.

 

 

Man ansøger for sig selv. Vi står for at koble problemstillingerne sammen på tværs af ansøgerne.

 

 

Ja, dette er muligt, men vi opfordrer til kvalitet frem for kvantitet.

 

 

Der er ikke noget, der står i vejen for, at man sender flere ansøgninger fra samme organisation, når de repræsenterer forskellige faglige vinkler. Vi foretrækker dog stadig én solid og gennemarbejdet ansøgning frem for mange forskellige. Det er vigtigt for os, at ansøgningen lægger vægt på, hvad man kan bidrage med til laboratoriet, i stedet for blot at udtrykke et ønske om at deltage.

 

 

Vi diskriminerer ikke på baggrund af organisationens/virksomhedens størrelse eller hvor længe den har eksisteret. Vi ønsker at laboratoriets arbejde forankres i organisationen/virksomheden, men organisationens/virksomhedens størrelse er ikke afgørende.

 

 

Man kan enten vise at man har opbakning fra bestyrelsen eller at man selv, i kraft af at være leder, sørger for at gøre det til en del af sine arbejdsopgaver.

 

 

Det væsentlige er at have laboratoriets problemstilling for øje. Vi har ingen forventning om, at det som udvikles i laboratoriet, skal resultere i en ansøgning til VELUX FONDEN. Hvis laboratoriet beslutter at søge midler til et større projekt med en problemstilling, der passer bedre et andet sted, skal man selvfølgelig søge der.

 

 

 

 

Alle praksis-ansøgere har beskrevet et problem i deres ansøgninger. På baggrund af disse problemstillinger udvælger vi de ansøgninger, der passer ind under en fælles overordnet problemstilling. Den fælles problemstilling vil tage afsæt i de ansøgtes problemstillinger og dermed også være relevante for disse – dog på et lidt højere abstraktionsniveau.

 

 

Ja, det vil være fint at praktikerne tager udgangspunkt i en konkret aktuel problemstilling.

 

 

Der er ikke et overordnet krav til størrelsen på problemstillingen. Sidder man i en mindre organisation, kan det være, at man opererer med en mindre problemstilling. Sidder man i en større organisation kan det være man opererer med en større problemstilling. Det vigtigste er at problemstillingen kan kobles til en overordnet problemstilling for hele laboratoriet. Da, laboratoriet vil have en varighed på et år med to halvdagsworkshops i kvartalet, vil problemstillingen blive ”løst” på et niveau der svarer til denne tidsramme.

 

 

10-15. Der bliver en ligelig fordeling mellem forskere og praktikere.

 

 

Det er første gang vi kører Impact Lab 2.0, og derfor har vi ikke mulighed for at forudsige antallet af ansøgninger og sandsynligheden for at blive optaget i laboratoriet.

 

 

Copenhagen Impact Lab fungerede som et netværk, hvor vi samlede eksperter fra universiteterne og ”verden udenfor” til at diskutere, hvordan vi kan skabe bedre forbindelse mellem forskere og praktikere. I Copenhagen Impact Lab udsprang et ønske om at arbejde mere i dybden med problemstillingerne. Det er med udgangspunkt i dette ønske at Impact Lab 2.0 igangsættes.

 

 

Bedømmelspanelet er kun for Impact Lab 2.0. Det består af en blanding af forskere og praktikere og medlemmerne er følgende:

  • Julie Leth, programchef, Center for Klima og Tværkommunalt, Samarbejde, KL
  • Lisbeth Trinskjær, formand, Folkehøjskolernes Forening
  • Cecilia Nilsson, Enhedschef, Innovation Partnership Office, Uppsala Universitet,
  • Hugo Reinert, Lektor, Universitetet i Oslo

 

 

Navnene på medlemmerne af bedømmelsespanelet er blevet offentliggjort og findes på hjemmesiden under beskrivelsen af ansøgningsprocessen. De er også listet her:

  • Julie Leth, programchef, Center for Klima og Tværkommunalt, Samarbejde, KL
  • Lisbeth Trinskjær, formand, Folkehøjskolernes Forening
  • Cecilia Nilsson, Enhedschef, Innovation Partnership Office, Uppsala Universitet,
  • Hugo Reinert, Lektor, Universitetet i Oslo