31. august 2023

21 nye policy fellows skal finde løsninger og inspiration på universitetet

POLICY FELLOWSHIP

Efter et succesfuldt første år udvider vi i Crown Princess Mary Center i år vores Policy Fellowship, så der bliver plads til 21 policy fellows og to temaer: grøn omstilling og digitalisering / teknologi.

Foto af Jenny Bøving Arendt og Karl Kjær Bang
Jenny Bøving Arendt, direktør Danske Gymnasier, og Karl Kjær Bang, chef for samfundsansvar og strategi i PFA, er to af de nye policy fellows.

21 nye policy fellows fra den offentlige sektor, erhvervsliv, civilsamfund og filantropi er nu klar til at indtage universitetet og bidrage til at forbinde forskning og praksis gennem et tæt og gensidigt samarbejde med universitetets eksperter.

MaryCentrets Policy Fellowship blev søsat sidste år, og det er tydeligt at mærke, at det er blevet taget godt imod af både policy fellows og forskere.

Derfor bliver programmet nu permanent og udvidet med endnu et tema, så policy fellows både kan arbejde med digitalisering / teknologi og grøn omstilling.

De 21 policy fellows er blevet udvalgt af en faglig udvælgelseskomité bestående af forskere fra de samfundsvidenskabelige, humanistiske, juridiske og teologiske fakulteter. De nye policy fellows repræsenterer en bred pallette af policyaktører, og det er en del af styrken ved programmet. Der er udvalgt 11 policy fellows, som arbejder med grøn omstilling, og 10 der arbejder med digitalisering og teknologi.

En af dem, som skal være en del af det nye tema om digitalisering og teknologi, er Jenny Bøving Arendt, direktør for Danske Gymnasier. Hun håber at få konkret inspiration til, hvordan Danske Gymnasier kan bruge de nye teknologier i undervisning og eksamensformer. Men der er også en større samtale, som hun gerne vil tage hul på gennem samtaler med forskere og de andre policy fellows:

”Vi skal som undervisningssektor også løse opgaven med at lære eleverne, hvordan de nye værktøjer kan påvirke demokrati, magt og arbejdsmarked, hvis de ikke bliver tilstrækkeligt reguleret.”

Hæve blikket fra skrivebordet

Som policy fellow får man et stærkt netværk med andre deltagere i programmet, som arbejder med lignende udfordringer i forskellige dele af samfundet. Og det var noget af det, der fik Karl Kjær Bang, chef for samfundsansvar og strategi i PFA, til at søge om at blive policy fellow.

Karl Kjær Bang, chef for samfundsansvar og strategi, PFA

”Grøn omstilling bliver nok den største omstilling af vores økonomi siden den industrielle revolution. Ingen af os har alle svarene, og vi skal søge viden alle steder. Muligheden for at gøre det sammen med de fremmeste forskere og i netværk med folk, der arbejder på tværs af erhverv, offentlige organisationer og civilsamfund er helt unik, og noget vi vil få stor værdi ud af.”

Han håber blandt andet at få inspiration til at håndtere de mange nye reguleringstiltag på bæredygtighedsområdet, der bliver rullet ud fra EU. Karl Kjær Bang vil gerne blive klogere på, hvordan de nye regler bliver værdiskabende for hele samfundet og ikke blot en skrivebordsøvelse.

”Inden for den grønne omstilling er der virkelig et behov for, at vi hæver blikket og lader os inspirere på tværs. Og så ser jeg frem til at få fingrene i den nyeste viden på området.”

De nye policy fellows mødes for første gang i september og programmet varer i ti måneder. Programmet er finansieret af Realdania og er betalingsfrit for policy fellows.

Se de nye policy fellows på teknologi/digitalisering her og de nye policy fellows på grøn omstilling her