Camilla Moring
Lektor
Institut for Kommunikation, Det Humanistiske fakultet, Københavns Universitet
Forskningsfelt: Institut for Kommunikation, Det Humanistiske fakultet, Københavns Universitet
Kontakt: camilla.moring@hum.ku.dk
Hvad forsker du i?
Jeg er optaget af hvordan teknologi og digitalisering på forskellige måder transformerer praksis. Både hvordan vi integrerer en given teknologien i en given praksis, men også hvordan teknologien samtidig præger og forandrer den praksis. Jeg har i en årrække haft særlig fokus på, hvilken betydningen teknologien har, for de måder vi producerer, søger og deler information på, og på hvordan praksis i form af fælles viden, normer og værdier skabes og udvikles omkring dette. Jeg har også interesseret mig for hvilke kompetencebehov teknologien medfører, og særligt i udannelsessammenhænge har jeg bidraget til diskussioner af, hvad vi forstår ved informationskompetencer og digital dannelse.
Hvorfor er det så vigtigt?
Den teknologiske udvikling går stærkt og skubber derfor hele tiden til både vores hverdags- og arbejdspraksisser. Nogle gange sker det langsomt og over tid, og andre gange meget hurtigt og tydeligt. Generativ AI har fx betydet, at vi må udvikle vores praksis omkring eksamen i vores uddannelser. Teknologien rykker ved vores måde at tænke og ’gøre’ eksamen på, men også mere grundlæggende ved vores opfattelser af, hvilken viden og hvilke kompetencer, der er centrale i vores uddannelser. Der er ofte tale om komplekse dynamikker, og det synes jeg er interessant.
Et projekt du er stolt af?
For nogle år siden arbejdede jeg på et projekt, hvor jeg undersøgte studerendes udvikling af studiekompetencer i overgangen fra gymnasiet til videregående uddannelse. Her fulgte jeg studerende i mere end et år fra 3 g. og så videre ind på en videregående uddannelse. Der er netop tale om to forskellige praksisformer, og det viste sig, at det i flere tilfælde var vanskeligt for de studerende at overføre og anvende de færdigheder, metoder og værktøjer, de havde med sig fra gymnasiet til den nye uddannelsessammenhæng. Nogle af erfaringerne fra dette projekt har jeg bragt med ind i KU’s strategiprojekt om de studerendes digitale dannelse, hvor jeg har siddet med i styregruppen og bidraget til udviklingen af KU-modellen for digital dannelse.
Opdateret oktober 2024
Gennem sin deltagelse i Policy Fellowship 2024-2025 arbejder Camilla med Thomas Hyldal, Rektor på Gefion Gymnasium og formand i Danske Gymnasiers Digitaliseringsudvalg.