Christian Dalsgaard

Christian Dalsgaard

Lektor

Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet

Forskningsfelt: Online uddannelse, digitale teknologier, digitale kompetencer

Kontakt: cdalsgaard@edu.au.dk

Hvad forsker du i?

Jeg forsker i digitale teknologier og læring, med fokus på online uddannelse og digitale kompetencer. Jeg er optaget af, hvordan vi kan bruge digitale teknologier til at dygtiggøre os og lære på måder, der ikke er mulige uden teknologi. Min forskning sigter mod at afdække digitale teknologiers unikke læringspotentialer, herunder hvordan de kan skabe nye måder at lære, samarbejde og producere på, samtidig med at de åbner for helt nye kompetencer. Målet er at bidrage med viden om, hvordan undervisning og uddannelse kan nytænkes, så teknologiers kommunikations-, samarbejdsog produktionsformer understøtter, at elever kan deltage og bidrage på mange forskellige måder.

Hvorfor er det så vigtigt?

Ofte sammenlignes digitale teknologier med traditionelle måder at undervise og lære på, fx læsning på papir versus skærm eller online versus fysisk undervisning. Jeg undersøger, hvordan digitale teknologier ikke blot erstatter, men også transformerer måderne, vi kan lære, undervise og udføre arbejdsopgaver på. For at udvikle os selv og vores uddannelser er det vigtigt at forstå, hvordan digitale teknologier kan forandre og udvide fag, undervisning og elevernes læringsaktiviteter. Teknologierne skaber nye muligheder for at styrke elevernes handlekraft og imødekomme forskellige behov, så de kan deltage og bidrage aktivt på nye måder.

Et projekt du er stolt af?

I projektet DiDaK (2017-2020) undersøgte vi digitale kompetencer i gymnasiet og fandt områder for ’udvidet faglighed’. Vi fandt, at teknologierne får forskellige betydninger afhængigt af det specifikke fagområde, og at teknologier åbner for nye arbejdsformer i fagene. Samtidig viste projektet, at digitale teknologier kan fungere som kognitive partnere for eleverne. Eleverne indgik i konstruktive partnerskaber med teknologierne, hvilket gjorde dem i stand til at lære, løse opgaver og håndtere udfordringer med teknologiens hjælp. Vi konkluderede, at digitale teknologier ikke blot forandrer fagene, men også styrker elevernes læring og kompetencer ved at fungere som aktive samarbejdspartnere.

Opdateret januar 2025

Gennem sin deltagelse i Policy Fellowship 2024-2025 arbejder Christian med Thomas Hyldal, Rektor på Gefion Gymnasium og formand i Danske Gymnasiers Digitaliseringsudvalg.