Helene Willadsen
Postdoc
Økonomisk Institut og Copenhagen Center for Social Data Science, Det Samfundsfaglige Fakultet, Københavns Universitet
Forskningsfelt: Menneskelig kapital i barn- og ungdom
Kontakt: hw@sodas.ku.dk
Hvad forsker du i?
Jeg forsker i, hvordan menneskelig kapital skabes i løbet af barndommen og ungdommen. Børn og unge har alle noget med sig, deres personlighed, deres evner og deres familiære baggrund. Med udgangspunkt i deres bagage og præferencer tager børn og unge beslutninger, som påvirker både deres liv og samfundet. For eksempel har jeg fundet kønsforskelle i konkurrencementalitet blandt børn, som senere kan have betydning på arbejdsmarkedet. Digitale medier er også en stor del af børns liv, og i en nyere del af min forskning undersøger jeg brugen af digitale medier, både i undervisning og i fritiden (eller som distraktion i skoletiden).
Hvorfor er det så vigtigt?
Børn og unges valg har vidtrækkende konsekvenser. Når unge vælger at søge en gymnasial uddannelse, vil deres liv blive anderledes, end hvis de vælger en erhvervsuddannelse, og igen anderledes end hvis de slet ikke tager nogen uddannelse. Når børn og unge lærer med digitale medier, lærer de noget andet, end når de lærer med analoge medier. Både omgivelser og valg i barndom og ungdom har med andre ord store konsekvenser for resten af livet. Samtidig har de valg som børn og unge tager også store konsekvenser for samfundet: Har vi for mange eller for få akademikere? Er der nok faglært arbejdskraft? Hvis vi forstår børn og unges situation og valg – så kan vi bedre indrette vores arbejdsmarked og uddannelsessystem, sådan at det er til alles bedste.
Et projekt du er stolt af?
Ja, to projekter. Det første projekt skal undersøge om unge kan hjælpes til at bruge det digitale, som de selv vil. I en pilotundersøgelse blandt gymnasieelever svarede alle unge, at de ønsker at bruge det digitale mere kontrolleret. De vil gerne kunne lægge deres smartphones væk, men føler, at det er næsten umuligt. Derudover er jeg stolt af projektet Gender Differences in Choice of Education, som undersøger hvorfor mænd og kvinder søger forskellige typer uddannelser. Det viser sig, at løn er vigtigt for både mænd og kvinder, samt at kvinder forventer, at studietiden vil være bedre på de kvinde-dominerede uddannelser.
Opdateret oktober 2024
I forbindelse med tidligere forløb har Helene arbejdet sammen med Signe Korsgaard, chef for Projekt- og analyseafdelingen i Børns Vilkår (Alumner - Policy Fellowship).