Lucas Cone
Tenure Track Adjunkt
Institut for Kommunikation, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
Forskningsfelt: Pædagogik, skoleliv, uddannelsespolitik og digitale teknologier
Kontakt: lc@hum.ku.dk
Hvad forsker du i?
Jeg forsker i pædagogik, skoleliv, uddannelsespolitik og digitale teknologier. Spørgsmål om, hvordan vi som samfund møder de nye generationer, udgør i min forskning en prisme til at synliggøre de antagelser, værdier og magtforhold, der er på spil i samtiden: Udøver samfundet for meget eller for lidt kontrol over børn og unges tid? Hvad mener vi i dag er afgørende at undervise i og lære? Hvordan begrundes behovet for institutioner som børnehaver, skoler, eller ungdomsuddannelser i et historisk perspektiv? Og hvornår fremstilles nogen eller noget som et problem, når man investerer bestemte politiske mål og økonomiske interesser i uddannelsessektoren?
Hvorfor er det så vigtigt?
I pædagogikken sættes samfundets forhold til sig selv som enhed og magtinstans på spidsen: Det er her, vi tager ansvar for det bestående og gør det muligt at indtræde i verden på nye måder. Hvordan vi som samfund forvalter dette ansvar er ikke mejslet i sten, men tæt forbundet med skiftende historiske, materielle og sociale betingelser. Det betyder kort sagt noget, hvorvidt vi opdrager og underviser med bøger eller iPads, ikke fordi vi er betinget af vores omgivelser, men fordi menneskets muligheder for frihed altid formes i samspil med de genstande og relationer, der udgør rammen om det pædagogiske møde. Dette indebærer et blik både for de døre, der åbnes gennem nutidens uddannelsespolitik, men lige så vigtigt også for de døre, der lukkes.
Et projekt du er stolt af?
Da COVID-19-pandemien var på sit højeste, tog jeg initiativ til at samle 14 forskerkolleger fra Europa om en fælles forskningsartikel, hvor vi ville sætte fokus på de uddannelsespolitiske forandringer, der fandt sted i skyggen af pandemien. Artiklen blev publiceret i European Educational Research Journal i 2021 og bidrog med case-studier på tværs af Europa, der på forskellig vis belyste, hvordan man havde håndteret skiftet fra fysisk til onlineundervisning. Artiklen var ydermere med til at påvise, hvordan den hastige overgang til digitale løsninger muliggjorde, at amerikanske tech-virksomheder kunne positionere sig selv som uundgåelige partnere i fremtidens offentlige uddannelsestilbud.
Opdateret oktober 2024
Gennem sin deltagelse i Policy Fellowship 2024-2025 arbejder Lucas med Thomas Hyldal, Rektor på Gefion Gymnasium og formand i Danske Gymnasiers Digitaliseringsudvalg.
I forbindelse med tidligere forløb har Lucas arbejdet sammen med Jenny Bøving Arendt, direktør i Danske Gymnasier (Alumner - Policy Fellowship).