Helle Kannik Haastrup

Helle Kannik Haastrup

Lektor

Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

Forskningsfelt: Celebritykultur, klima celebrities, personlige mediefortællinger, offentlige personers visuelle fremstilling

Kontakt: h.k.haastrup@hum.ku.dk

Hvad forsker du i?

Jeg forsker i celebritykultur og hvordan personlige mediefortællinger handler om hvad det vil sige at være menneske i en moderne verden. Celebrities findes i alle dele af vores samfund fra at arve privilegier til at være kendt for egne meritter indenfor kunst, kultur, politik og videnskab. Her har jeg særligt fokuseret på hvordan offentlige personer visuelt fremstiller deres image på sociale medier. Celebritykultur handler om synlig magt og anerkendelse, og samtidig repræsenterer celebrities bestemte værdier og holdninger. Derfor er min forskning optaget af hvordan ’klima celebrities’ fremstiller deres engagement i den grønne omstilling.

Hvorfor er det så vigtigt?

Klimakrisen er global, men opleves individuelt. På sociale medier har vi adgang til personlige klimafortællinger fra politikere, influencere, aktivister og skuespillere. Celebrities opfattes derfor repræsentanter og rollemodeller for hvordan vi kan forholde os til klimakrisen. Jeg har særligt fokus på ’klima celebrities’ fordi de står frem med en klar klimadagsorden på deres personlige profiler. De viser deres bæredygtige livsstil, informerer om ny klimavidenskab, eller dokumenterer deres klimaaktivisme. På den måde gør forskning i ’klima celebrities’ på sociale medier os klogere på, hvordan den personlige bæredygtige livsstil udfoldes i hverdagslivet online og offline. Mange faktorer har betydning, men ved at fokusere på den personlige mediefortælling på sociale medier bliver den grønne omstilling konkret. På den måde kan undersøgelsen af ’klima celebrities’ bidrage til en forståelse af hvordan vi får et klimavenligt samfund på et personligt og individuelt niveau.

Et projekt du er stolt af?

Det er især to forskningsprojekter hvor jeg har undersøgt celebrities som sætter nye kulturelle og politiske dagsordner og fungerer som rollemodeller: Det er med delprojekt om celebrityaktivisme som kulturkritik med #TimesUp på Instagram og film awards-shows i ’From Ivory Tower to Twitter’ (2013-19, PI: N. N. Kristensen). Og i ’A Common Film Culture?’ (2019-2023, PI: L.M. Sørensen) havde jeg et delprojekt om stumfilmstjernen Asta Nielsen som repræsentant for ’den nye kvinde’ i 1920ernes danske filmkultur. Begge delprojekter viser at når vi undersøger celebrities som tegn i tiden kan vi blive klogere på, hvad vi som kultur og samfund synes er vigtigt og hvorfor.

Opdateret december 2024

I forbindelse med tidligere forløb har Helle arbejdet sammen med Jacob Christian Eriksen, journalist og leder af Politikens Debattør- og Kritikerskole (Alumner - Policy Fellowship).