Kasper Tang Vangkilde
Lektor
Institut for Antropologi, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Forskningsfelt: Business-, organisations og designantropologi
Kontakt: kasper.vangkilde@anthro.ku.dk
Hvad forsker du i?
Mit primære forskningsfelt er business-, organisations- og designantropologi. I de seneste 15 år har jeg på forskellig vis arbejdet med to tæt forbundne ambitioner: For det første at udvikle en grundlæggende antropologisk og teoretisk forståelse af menneskers levede liv i virksomheder og organisationer og for det andet at udbrede og styrke den praktiske anvendelse af antropologi i samfund og erhvervsliv. Med dette fokus har jeg mere specifikt arbejdet med kreativitet, innovation, mode, branding, ledelse, fremtider og – lige for tiden – nye økonomiske organisationsformer.
Hvorfor er det så vigtigt?
Antropologi handler grundlæggende om de mange forskellige måder, som mennesker lever i verden på. Antropologers opgave er således at forstå denne menneskelige mangfoldighed ved at kunne sætte sig ind i disse forskellige levemåder og se verden fra andres perspektiver. Denne evne til at skifte perspektiv – og altså sætte sig ud over sit eget perspektiv – er for mig at se absolut afgørende i en global verden, hvor mennesker hele tiden mødes på kryds og tværs i forskellige konstellationer. I en erhvervssammenhæng betyder det ikke blot, at antropologien kan bidrage med nye perspektiver på menneskers liv indenfor og udenfor virksomheder og organisationer, men også at evnen til sætte sig i andres sted og se verden fra forskellige perspektiver muliggør at anskue problemer og løsninger fra nye vinkler.
Et projekt du er stolt af?
Der er nok især to projekter, som jeg er særligt stolt af. Dels mit ph.d.-projekt, som jeg færdiggjorde for ca. 10 år siden, og som var et af de første antropologiske studier af en større privat virksomhed (en international modevirksomhed) udført af en dansk antropologi. Dels mit nuværende forskningsprojekt (finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond), hvor jeg leder en mindre forskningsgruppe, der undersøger, hvad vi kalder ”design af nye livsbefordrende økonomier”; dvs. nye visioner for at bedrive økonomi og forretning på mere bæredygtige måder, der tilgodeser både menneskeligt og ikke-menneskeligt liv (f.eks. ”donut økonomi”, ”regenerativ ledelse” og lignende visioner).
Opdateret november 2022
Gennem sin deltagelse i MaryCentrets Policy Fellowship har Kasper blandt andet arbejdet sammen med Niels Lund, Vice President for Global Prevention and Health Promotion i Novo Nordisk (Policy Fellowship 2022-23 - Grøn Omstilling).