Bag om vejledningen

Hvad mener vi med ”gode” samarbejdsprojekter?

Man lærer ikke meget, hvis man kun interesserer sig for det perfekte. Når vi taler om ”gode” projekter, mener vi, at vi gerne vil hjælpe forskere og praktikere i fremtidige samarbejdsprojekter med at undgå nogle af de typiske faldgruber, der kan være i denne type af projekter. Det gør man bedst ved at undersøge både, hvordan det kan gå galt, og hvordan det kan gå godt. Mens undersøgelsernes formål er at gøre fremtidige projekter bedre, har vi altså empirisk beskæftiget os med både opture, nedture og alt ind imellem.

Deltag i samtalen om gode samarbejdsprojekter

Forud for en brugerdrevet innovationsproces i 2023, hvor vi vil samarbejde med forskere og praktikere om at udvikle målgruppespecifikke modeller og værktøjer, har vi i 2022 udarbejdet denne foreløbige vejledning. Vi håber, den kan inspirere fremtidige projekter.

Vejledningen er baseret på erfaringer. Som enhver anden opskrift skal den tilpasses et givent projekts omstændigheder samt deltagernes behov, præferencer og smag. Vi har identificeret seks dimensioner i et godt samarbejdsprojekt, men tror og håber, at den syvende dimension findes derude et sted. Vi byder derfor kritik, forslag og kommentarer til vejledningen velkomne. Find vores kontaktoplysninger på www.marycenter.ku.dk.

Hvordan gjorde vi?

I 2022 gennemførte vi tre undersøgelser, som tilsammen skulle belyse, hvad der kendetegner gode samarbejdsprojekter mellem forskning og praksis, og hvordan man bærer sig ad med at oprette og udføre dem:

  • Casestudier: Fire casestudier af afsluttede samarbejdsprojekter i Danmark, hvor det primære
    datamateriale er interviews med forskere og praktikere.

  • Litteraturstudie: Et litteraturstudie af dansk og international litteratur, der beskriver erfaringer
    med design og gennemførelse af samarbejdsprojekter.

  • Ekspertundersøgelse: En ekspertinterviewundersøgelse, hvor vi har talt med aktører,
    som har særlig viden om samarbejdsprojekter mellem forskning og praksis.

    Hvor vi i de tre undersøgelser indsamlede erfaringer i dialog med forskere, praktikere, eksperter og ved at konsultere den eksisterende litteratur, er denne vejledning et udkomme af vores egne, fælles anstrengelser

Hvem er vi?

Forfatterne Brigitte Dragsted, Maja Ejrnæs, Birke Jessing og Bjarke Oxlund har udført delstudierne og udarbejdet vejledningen i regi af Copenhagen Change Academy ved Dronning Marys Center på Københavns Universitet.  Copenhagen Change Academy har til formål at understøtte samarbejder mellem forskning og praksis ved at fremme erfaringsudveksling og udvikle målrettede værktøjer.