Vidensudveksling mellem uddannelsesteori og -praksis
I perioden 2016-2021 samarbejdede forskere ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet med 14 VUC-centre og erhvervsskoler om at finde bæredygtige løsninger på uddannelsesfrafald blandt unge voksne. Forskerne indledte samarbejdet, fordi de så en mulig ny vinkel på frafaldsproblematikken og gerne ville undersøge den i samspil med uddannelsesstederne. Den nye vinkel indebar at undersøge de unges beslutningsprocesser frem for det gængse fokus på årsager til uddannelsesfrafald. På skolerne var der interesse i at forebygge uddannelsesfrafald og finde nye løsninger på et politisk prioriteret problem.
Samarbejdsfladen i projektet blev organiseret gennem metoden: forskningscirkler. Metoden involverer møder og mellemliggende arbejdsperioder, der sikrer kontinuerlig vekselvirkning mellem forsknings- og praksisviden. Projektet muliggjorde udvikling af nye vejledningsmetoder og forskningsviden om, hvordan beslutningsprocesser og målorientering spiller ind i forhold til uddannelsesfrafald. Samarbejdet skabte grobund for kapacitets- og kompetenceopbygning på uddannelsesstederne. Fremtidige projekter kan lære af denne case, idet den giver indblik i et landsdækkende forskningssamarbejde, som integrerede både arbejdstager- og arbejdsgiverniveau i praksis.
Løbende struktureret udveksling. Det sikrer vekselvirkning og synergi mellem forskning og praksis at skabe rammer for løbende og struktureret vidensudveksling. I denne case var der gode erfaringer med metoden forskningscirkler, hvor fastlagte møder med videns- og erfaringsdeling på dagsordenen var centrale for at sikre parallelle arbejdsprocesser for forskere og skolernes medarbejdere.
Forudgående kendskab. Forudgående kendskab og gensidig forståelse mellem forskere og praktikere kan motivere samarbejde og muliggøre en fælles problemudvikling. I nærværende case kendte forskerne til praksisproblemer med uddannelsesfrafald, mens flere praksispartnere kendte til forskernes forskningsfelter gennem lærebøger, efteruddannelse og vejledningskurser.
Lederinddragelse i praksis. Opbakning i praksis kræver lederinddragelse i alle projektfaser. I denne case var der gode erfaringer med at inddrage ledere i forbindelse med problemudvikling, tilpasning af projektaktiviteter til årshjul, lederdeltagelse i forskningscirkler og inddragelse i formidling af projektresultater.
Titel: At blive på sporet
Hvornår? 2016-2020
Hvem? Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, SOSU H, SOSU Østjylland, U/Nord, Campus Vejle, Køge Handelsskole, ZBC, VUC Lyngby, KVUC, KBH SYD HF & VUC, Vestegnen HF & VUC, Aarhus HF & VUC, HF & VUC Nord, HF & VUC Fyn, Frederiksberg VUC & STX.
Projektansvarlig: Forsker Kristina Mariager-Anderson, DPU, Aarhus Universitet.
Bevillingsgiver: HUMpraxis-programmet (2016), Velux Fonden.