Forandringen

Klassiske forskningsprojekter fører til nye erkendelser. Forskningssamarbejder af den type, vi beskriver her, fører til både erkendelser og forandringer i praksis. Forandringer kommer imidlertid ikke af sig selv. De kræver, at parterne løbende reflekterer over projektets forandringsskabende potentiale og målrettet indretter projektet, så dette potentiale understøttes.

 

  • Arbejd målrettet med projektets tilsigtede forandring. Det er ikke nødvendigt at vide fra start, hvordan forandringen skal se ud, men projektpartnere bør løbende overveje, hvilken forandring der stiles efter, og hvordan den bedst understøttes.
  • Vær åben over for forskellige typer af forandring. Forandring kan både komme til udtryk som synlige slutprodukter, (usynlig) læring, ændret praksis og kumulativ opbygning af vidensområder. Forandring kan have forskellige tidsperspektiver, og her kan en skelnen mellem forskellige former for impact være nyttig. Find inspiration til forskellige typer af forandring nedenfor.
  • Reflektér i fællesskab over forandring ved projektafslutning. En afsluttende fælles refleksion over forandringsperspektiver kan være med til at understøtte forankring, fremtidigt samarbejde og nye projekter. Det er vigtigt at være opmærksom på, at forskellige deltagere kan have forskellige mål for et projekt, men stadig dele en fælles vision. 

 

Det har andre gjort

Casen Kommunalt forskningssamarbejde om pleje af etniske minoritetsældre viser, hvordan forskning kan være en ”løftestang” for forandring i en politisk kommunal organisation. I én af samarbejdskommunerne var der i forvejen et udviklingsspor i gang, men forskningssamarbejdet var med til at sætte skub i udviklingen ved at synliggøre problemstillingen over for ledelsen. Casen viser også, at det er vigtigt, at projektresultater formidles anvendelsesorienteret, hvilket skete gennem løbende skriftlig og mundtlig vidensformidling.

Det siger litteraturen

Aiello m.fl. (2021) tilbyder en række strategier for at for at fremme impact fra human- og samfundsvidenskabelig forskning. Numans m.fl. (2019) foreslår en hjælpsom skelnen mellem ‘participatory impact, ‘collaborative impact’ og ‘collective impact’. Flere studier bemærker, at det er muligt at forene adskilte mål i en fælles vision (Carise, Cornely & Gurnel, 2002; Clodfelter et al., 2014). Læs hele litteraturstudiet her. 

Det oplever eksperterne

Kapitlet Forandringen i Eksperternes erfaringer beskriver, hvordan forskningssamarbejde kan føre til forandring gennem konkrete slutprodukter, men de kan også føre til forandring gennem mindre synlig læring i løbet af projektet. Forandringen kan være et resultat af det enkelte projekt, men den kan også være et resultat af en bredere opbygning af vidensområder.