Rollerne

Vores undersøgelser peger på, at forskere og praktikere er bedre til at samarbejde med hinanden, hvis de har prøvet det før. Kendskab til hinandens institutionelle rammer og arbejdsform er nemlig et vigtigt udgangspunkt for afklaringen af rollerne i projektet. Har man ikke dette kendskab, kan man med fordel tænke brobyggende roller ind i projektet. For eksempel kan projektet hjælpes på vej af en tovholder, der kender til både forskning og praksis.

 

  • Overvej, om parterne har tilstrækkeligt gensidigt kendskab til hinandens institutionelle rammer og arbejdsform. Vores undersøgelser peger på, at det gensidige kendskab opbygges over tid i et samarbejde. Hvis tværsektorielt forskningssamarbejde er nyt for begge parter, kan man med fordel indtænke brobyggende roller i projektet såsom en tovholder eller en person, der kan hjælpe med kontakt og oversættelse. Se eksempler i casene nedenfor.
  • Ansæt evt. en tovholder på projektet, der har et ben i både forskning og praksis. En tovholder med forståelse for både forskning og praksis kan lette kommunikationen og minimere misforståelser. Dette er særligt en fordel i store projekter med deltagere fra flere forskellige organisationer. I rekrutteringen af en tovholder kan man med fordel lægge vægt på, at vedkommende har erfaring fra begge verdener.
  • Afklar deltagernes respektive roller og ansvarsområder i projektet. Det kan fungere lige så godt for forskere og praktikere at arbejde tæt sammen på fælles opgaver, som det kan fungere at have adskilte ansvarsområder. Hent inspiration i litteraturen nedenfor til, hvordan forskellige former for arbejdsdeling mellem forskning og praksis kan se ud.

 


Det har andre gjort

I casen Kommunalt forskningssamarbejde om pleje af etniske minoritetsældre erfarede forskerne, at de havde behov for hjælp til at kontakte relevante medarbejdere og borgere i Aarhus Kommune og til at forstå organisationsdiagrammer og kommunalt sprogbrug. Efter et ihærdigt kontaktopsøgende arbejde fandt forskerne frem til en samarbejdspartner, som kunne hjælpe med begge dele. Casen Forskningsbaseret samskabelse af læringsmiljøer på skoler viser et projekt, som havde en tovholder med et ben i både forskning og praksis. Tovholderen var en psykolog med ekspertise på autismeområdet og havde i løbet af projektet ansættelse først som videnskabelig assistent og senere som udviklingskonsulent i praksis med forankring på en specialskole.

Det siger litteraturen

Buckeridge m.fl. (2002) samt Piza m.fl. (2018) viser, hvordan forskellige institutionelle kontekster kan være en barriere for samarbejde, og fremhæver betydningen af projektstyring. Börjesson (2011), Buckeridge m.fl. (2002) og Siegel (2019) beskriver forskellige konkrete eksempler på arbejdsdeling mellem forskere og praktikere. Læs hele litteraturstudiet her. 

Det oplever eksperterne

Kapitlet Rollerne i Eksperternes erfaringer beskriver, hvorfor det er vigtigt, at partnerne fra forskning og praksis har kendskab til hinandens rammebetingelser, og tilbyder eksempler på forskellige typer af arbejdsdeling.